maandag 24 juni 2013

De wei op..

Ik loop weer een paar weken achter op mijn blogs,
vooral deze Nederlands blog.
Ik heb een idee dat meer en meer van mijn Nederlandse vrienden mijn Engelse blog leest.

De schapen staan al een paar weken op de wei.
Heerlijk is dat.


Afgelopen week was het tijd voor de koeien te vertrekken naar de zomer weides.
Het is wel later dit jaar door alle regen.
Nergens hadden wij plek om droog te kunnen werken met ze.
Knie diep in de modder met koeien werk is:
1. niet fijn
2. gewaarlijk

Nadat ik de rasters in de wei had gecontroleerd en op plekken nieuwe gemaakt,
kon wij de koeien verplaatsen.
Ik wilde wel dat Eric thuis was om te helpen,
Ik wilde niet een twede keer een schot in mijn gezicht hebben...

Ik heb een vanghok midden op de weg gemaakt bij ons.
Dat is een van de voordelen van wonen op een doodlopende weg.


Ik heb ook een sluis gemaakt naar de  "squeenze",
hier worden de koeien bij hun nek gevangen om ze te kunnen behandelen.



Toen, hebben wij de koeien uit de bos wei gehaald,
en naar de vanghok gedrijven.
Het ging goed behalve voor een kleine rode kalf dat ieder keer weg rende.
Maar met geduld en een paar extra pogingen hadden wij hem weer bij de groep.

Alle koeien krijgen twee entingen en een ontworming voordat ze de trailer opging.
Daarna, een korte ritje naar de nieuwe wei.


De hele dag was het koeien in de sluis drijven, enten, laden en wegbrengen.


Het ging heel goed en niemand is zwaar gewond geraakt,
 wel een paar blauwe plekken hier en daar.

De avond hebben wij nog alles gecontroleerd voordat wij naar een varken op de spit BBQ ging bij kennissen.








Dit gebeurde allemaal op een Zaterdag,
Dinsdag besloot ik dat de vanghok afgebroken moest worden,
die stond nog midden op de weg.
Ik rij ernaar toe met de tractor,
en kon mijn ogen niet geloven.
Daar, in de bos weide stond nog 1 koe.

Sh#t.
Plus een paar extra onsmaaklijke worden...
Dus, begon het hele proces over nieuw.
Koe uit de wei drijven.
Langs de stroom draad naar de corral.
In de vanghok drijevn en
dan de sluis in lokken.
Dan de koe in de klem,
naar huis wandelen om de entstof en work kuur te halen.
Veekar aankoppelen
en een halve kilometer achteruitzetten voor de klem.
Koe spuit, en ontwormen,
veekar op drijven,
en dan naar de wei waar zij dan weer bij haar kalfje is en
tussen haar kuddegenootjes kan grazen.


2 opmerkingen:

  1. Wat bedoel je met dat niet voor de tweede keer een schot in je gezicht wilde krijgen? Heb ik iets gemist, ben je beschoten?
    Wat een extra werk voor die ene koe die was 'ontsnapt', gelukkig had je nog niet de boel opgebroken......
    Mooie foto's heb je weer gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOps, een typ foutje.. Ik was in mijn gezicht geschopt door een kalf. 14 hechtingen en twee lid tekens verder.. is alles weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen