dinsdag 5 juni 2012

Schapen naar de bossen.

Vandaag regent het dus heb ik even een moment om een blog te schrijven.
Het wordt pas donker naar 11 uur en is weer licht om half vier.
Wij werken tot laat en zijn weer vroeg op.
Dat ik lang niet meer heeft geblogged ligt aan de hoeveelheid werk dat wij opmoment hebben.
De graas periode is alweer begonnen.
Al ruim twee weken lang nemen wij de schapen ieder dag naar de bossen om daar te kunnen grazen.
Nadat de ooien warengespeend en geschoren,
heeft het erg veel geregent.
De schapen waren matig in conditie en met alle regen en kou,
hebben wij veel dode gehad.
Dat is erg deprimerend.
Wij hebben toen meteen besloten om de schapen in de bossen te doen zodat ze kunnen profiteren van de vers nieuwe gras.
Ieder ochtend nemen wij de ooien uit hun nacht corral,
ongeveer een kilometer verder op kunnen ze de bossen in om daar de dag door te brengen.
Ieder avond halen wij ze weer op.
Door alle drukte, heb ik de laste tijd ze met de farm truck naar achter gebracht. Dat scheelt ongeveer weer 20 minuten per dag om te voeren, lammeren, kalveren, zaaien, verzorgen, huishouden, boekhouden...

De grote honden rijden gezellig heen en weer met de truck.
Op moment gaan Katcha, Snowy en Fena met de kudde mee.
Maar de teven beginnen weer loops te worden dus de samenstelling zal verandere een deze dagen.

Fena en Snowy zijn klaar voor vertrek!

Sheila zordt dat de schapen op de pad blift.
De waas is stof.

Wij stoppen altijd even bij de waterpoel dat de schapen en collies even kunnen drinken, daarna gaan wij verder naar de bossen. De schapen hebben wel zat water in de bossen maar de peol is toch fijner om uit te drinken.

Hier lopen ze de stroom netten gedeelte van de bossen binnen.
Ze hebben ruim 70ha bos waar ze overdag in kunnen rond dwalen.

Katcha vindt dit geweldig. De hele dag de bossen afstruinen en de leven van de coyotes en eekhorens zuur te maken!

Gister, heb ik nog een wolf gezien.
Dat vondt ik natuurlijk geweldig.
Ik had al een paar keer zijn/haar sporen gezien, (ook binnen onze raster)
 maar gister heb ik die wel even snel gezien.
Dit is bijzonder, doordat onze gemeente hier nog steeds een "bounty" op de  wolf.
Maar, ik hou mijn hart wel vast, dit wolf maakt maar weinig kans om te overleven...
Ik schrijf dit alleen op mijn NL blog, aangezien een aantal mensen hier ook mijn blog leest,
en,
als ze weten dat hier nog een wolf rond loopt met een 300 dollar prijs op zijn hoofd ,
dan maakt deze dier maar weinig kans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten