dinsdag 12 februari 2013

De man die thuis het vlees snijdt... ( deel 1)

Deze blog is niet voor mensen die snel overstuur zijn van een beetje bloed,
of makkelijk flauw valt,
of gevoelige magen heeft
of voor mensen die denken dat honden op een vegan dieet moet.

Dit blog zal vol zijn met bloed,
goor,
schokkende beelden
en andere zeer onsmakelijke onderwerpen.
Helaas, bevat het geen "wrijft en snuif"
of "kras en ruik"
gedeelte,
dus, de volle effect van deze blog maken jullie niet mee.

Maar, ik zal bij het begin beginnen.
Dat is altijd een goede plek om een verhaal te beginnen,
vind je niet?
Eens, hadden wij een hok met stieren.
Sommige waren dekstieren,
andere waren stieren die naar de markt zou gaan,
en er is altij een beestje die bestemd is voor onze eigen vriezer.

Maar op een dag,
een dag vol onheil,
zijn deze  grote jongens gaan vechten.
Niet alleen maar een beetje douwen en stooien,
maar waarschijnlijk voluit oorlog.
Het resultaat was 2 dode stieren en een zwaar gewonden.
Zomaar.
Dood in de wei.
Ik kon mijn ogen niet geloven.
Ik zag in de verte de poten van een stier in de lucht steken
(dat is nooit een goed teken..),
ik liep ernaar toe,
en daar lag zwart stier nummer 8 met een gebroken nek, en met zijn poten in de lucht.
Dood.
Maar het werd erger, ik zag dat een van de stieren kreupel liep.
Ik ging achter de hooi ruif kijken, naar de andere stieren,
 en daar lag Blondie ook dood.
Waarschijnlijk van een hartaanval.
Jeetje, wat een ellende.

Dit was toch een financiele kosten post,
en heel erg zonde.
Dat niet alleen,
was gewoon erg klote, als ik het zo mag zeggen.

Ik ben toen de koude en snel aan het bevriezen stieren
uit de wei gesleurt om later alsnog te verwerken.

Maar zoals vaak gebeurt hebben wij het druk en de stieren waren (even) geen prioriteit meer.
Is eigenlijk niks aan de hand,
aangezien wij in een grote diepvries woont.
 Bij min 30, zijn de stieren  snel door en door bevroren.
Die stinken niet, lopen niet op en hier hebben wij geen buren die eventueel last van kan krijgen.
Dus, 8 en Blondie lag een tijdtje buiten de wei te wachten tot de man die thuis het vlees snijdt tijd had.

Een paar weken geleden was het zover.
Eric en Djoeke hadden een paar uurtjes over.
Dus, die zijn begonnen om dit rundsvlees te verwerken in honden voer.
(Is zonde om al dat goede vlees te dumpen of  aan de coyotes te voeren.)

Op TV komt een programma dat heet "Dirty Jobs"  op Discovery of Nat Geo of zoiets...
en deze taak kan er prima bij.
Er is geen leuke of "goede"
manier om dit taak te voldoen.
Een bijna 1000 kg stier, dat kei hard bevroren is, kan
alleen maar met een kettingzaag kort worden gemaakt.
En de man die thuis het vlees snijd is Eric.
Noem hem maar ook de High Prairie Chain Saw Massacre..

Dus, stier 8 is opgetild met de voorlader van de tractor en dan met de kettingzaad wordt de stier in schijfjes,
blokjes en stukjes gezaagt.

Dat groene gedeelte is de maag van de stier, (met inhoud van graan en hooi)
Doordat, de stieren niet meteen zijn geslacht houdt dat in,
dat de darmen en maag ernog in zit.
En dat, goede mensen,
als je daar insnijd,
(het maakt niet uit of het een verse geslacht dier is,
of een die een maand lang bevroren is),
STINKT altijd.

Niet een klein beetje,
maar heel erg.
Zoveel, dat je kotsen wil.

Nou, ben ik geen prinses,
ik heb mijn deel goor meegemaakt.
Ik ben niet te beroerd om een rottend lam uit een ooi te halen,
(is ook HEEL erg)
of een met maden geinfecteerde wond schoon te maken,
(daar kan je aan wennen)
ik heb dode, opgeblazen, schapen uit de sloot getrokken,
(is vies, zwaar werk)
ik heb nageboortes en geaborteerde lammeren en kalveren opgeruimed,
(hoort erbij)
ik heb vaginale verzakkingen terug geduwt,
(ook geen pretje)
dus kortom ik kan best wat hebben.

Maar de stank van de kettingzaag door de pens van een stier...
daar wordt ik beroerd van.
Het vlees gedeelte is prima te hebben.
De graan en de hooi in de buik is  half gefementeerd,
en dat heeft een erg eigenaardige geur, en daar kan je gewoon niet aan wennen.

Maar na ruim een uur,
is de stier kort gezaagt.
De honden kunnen dan ongeveer twee weken van eten.
De kippen vinden de half verteerde graan van de buik lekker,
en de poezen genieten ook van de vlees.

En de man die thuis het vlees snijdt..
die mag zo de douche in.

 Deel 2 komt later...
terminste als je nog wel tegen kan!!
Ik beloof wel dat ik na dit verhaal,
een leuke blog zal doen,
met mooi foto's,
en geen vlees, bloed en troep erbij.



4 opmerkingen:

  1. Wat een gewéldig blog weer, heb hier hard zitten lachen, want waar zou het verhaal naar toe gaan? Dat het deze kant op zou gaan had ik nooit kunnen bedenken! Dit zijn toch situaties die je hier in de stad echt never nooit mee zal maken en daardoor sta ik er bv niet bij stil dat jullie in een vrieskist leven. Komt wel handig uit zo bij zo'n vervelende gebeurtenis van vechtende stieren die dit dan met de dood moeten bekopen. Wst ik me wel af vraag, worden die bevroren stieren dan niet aangevreten door levend wild wat er toch ook bij jullie in de buut rond loopt? Of zijn die dode stieren dan zo hard bevroren dat er geen dier is wat er de tanden nog in kan zetten? Ik ben daar wel benieuwd naar!

    groetjes,

    PS: High Prairie Chain Saw Massacre --> geniaal!!! En deze dan....Ik zag in de verte de poten van een stier in de lucht steken
    (dat is nooit een goed teken..), hahahahaha. Mocht je ooit eens werkloos raken, dan kan je je echt toe gaan leggen op het schrijven van je belevenissen, heus, je schrijft zó leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede morgen Meghan,
    De raven hebben wel de ogen uit gepikt van de stieren en aan alle zachte delen gepeutered, maar doordat beide stieren maar net buiten de wei zijn getrokken, vonden de coyotes en andere roofdieren dat net te dicht bij de grote honden. Ik denk had ik ze wat verder weg getrokken van de wei, waren ze zo weg. Nee, een roofdier zoals een coyote, wolf of puma kan zeer zeker een bevroren carcass op eten. Geen probleem. Deze stieren lagen ook langs de weg waar ik ieder dag langs komt dus, voor het wild is dat dan te "druk".
    Iemand anders zei pas op faceboek dat eens een column moest gaan schrijven voor een blad of krant..haha met de prijzen van lammeren zoals ze zijn zal ik dit mischien wel moeten gaan doen. Bedankt voor de complimentje!
    ~Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oops, het is geen "weg" waar ze langs lag, maar de padje naar de wei, achter op onze bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Louise,

    bedankt voor je uitleg, ik snap nu hoe het komt dat er nog genoeg bevroren stier(en) langs het paadje lag(en). Je schrijft ook dat de puma er anders wel van had gegeten, jeetje, zitten die ook zo vlak bij jullie in de omgeving? Ik snap steeds meer waarom die prachtige grote honden er zijn!
    Een column schrijven is inderdaad een idee! Ik denk dat je binnen no-time een schare fans hebt! Nu ga ik deel 2 lezen, ben benieuwd,

    groetjes, Meghan

    BeantwoordenVerwijderen