vrijdag 6 januari 2012

Het vrede bewaaken

Soms is het lastig de vrede tussen alle acht sarplaninacs te bewaren.
Zeker nu in de winter,
kunnen de gemoederen af en toe een beetje oplopen.
De schapen staan in een kleine wei van 6ha,
en de roof dieren zijn niet heel aktief.
Dus, hebben de honden niet altijd heel veel te doen.

Beli en Vuk hebben de laste maanden veel bij elkaar gestaan.
Natuurlijk hebben ze af en toe ruzie.
Die maken veel kabaal,
ze, doen net alsof ze elkaar aan vermorden zijn,
maar als alles weer over is,
zijn ze weer snel beste maatjes... samen naar de kroeg en alles is weer goed.
De dames, die doen dat anders.
Die gedragen zich net als de " Gooise Vrouwen",
Een beetje ruzie, bekvechten en voordat je het weet spat de bloed aller kanten op.
En dat gaat allemaal  heel stilletjes.
Dan, moet de wond spray en antibiotica aan pas komen!
Naderhand, is er even rustig,
maar de teven koesteren hun wrok,
en wachten het juiste moment  om het nog eens over te doen!
So, had Alaska en Katcha een paar weken geleden ruzie.
Dwars door de afrastering heen.
Het was mij duidelijk,
dat die twee niet naast elkaar kon verblijven.

Snowy, moest ook verhuizen uit de wei (zijn ging naar de stal verhuizen om daar haar puppies te krijgen).
Dus, het was voor de hand liggend,
dat Katcha naar de ooien wei  zo verhuizen,
om Fena in haar taken bij te staan.

Afgelopen zomer, hebben ze ook samen gewerkt...

Hier zie je Katcha (links) even opnieuwe kennis  maken met Fena (rechts):


Het was gespannen.
Beide honden liep met strakke benen, elkaar aan te staren, circels om elkaar heen te draaien.
Op een gegeven moment, had Fena de spanning verbroken,
en Katcha uitgenodigd voor een spelletje.
De spanning was weg, en beide honden gingen hun eigenweg.

Daarnaar ging Katcha even naar Snowy toe:

Dat ging veel  vriendelijke aan toe.
"Hey, buuf, alles goed..?"

Even later, kwam Fena en Katcha elkaar weer tegen.
Even, was het weer  spannend.
Maar, weer ging het goed.
Ik was blij dat ze niet elkaar aanvlog,
en de strotten uit elkaar  rukte...
Ik ging met een gerust hart weg.

Het ging goed,
voor een dag of drie.
En toen moest de antibiotica en wond spray weer aan pas komen!

3 opmerkingen:

  1. Wat schrijf je toch leuk! Het is wat zeg, dat geruzie tussen de dames, het is wel mooi dat je elke hond ziet met een eigen karakter.
    Zijn er al puppy's??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt! Soms as ik het weer lees dan springen al de taal en spel fouten eruit! Ben blij dat je er doorheen kan lezen..juf! Ieder hond heeft zijn eigen karakter, en dat laat ze ook duidelijk merken. Helaas, nog steeds geen pups. Zal vannacht zijn, zodat ik een slapelose nacht krijg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan en weet je, ik stoor me absoluut niet aan de spelfoutjes, ik vind het heel fijn dat je toch ook dit blog nog bijhoudt! Engels lezen kan ik wel, maar kost me moeite. Voor jou is het hartstikke lastig om Nederlands te schrijven, het is een moeilijke taal en je doet het toch maar gewoon! Ben benieuwd of je nachtrust verstoord is, maar volgens mij vind je dat in dit geval niet echt erg! Wat is eigenlijk het tijdsverschil met waar jullie wonen. Hier is het nu 13.30uur, zondagmiddag. Nou, veel succes als Snowy gaat bevallen, we lezen het hier wel en er komen vast ook foto's!

    BeantwoordenVerwijderen