zaterdag 8 december 2012

Een week van ditjes en datjes

Ik heb eigenlijk niks bijzonders te melden.
Het is een week van onderandere ditjes en datjes geweest.
Het weer is hier een regelmatige en terug kerend bron voor gesprek.
Wij zijn al ruim 6 weken in de echte winter periode,
met vrij konstante temperaturen van -15 of zo..
Maar de laste paar dagen is het weer even koud en guur.
Echt koud.
Min 25.. met gevoels temperaturen in de -30.

Dat is weer even wenen.
Als je loopt dan kraakt het sneeuw onder je dik geisoleerde laarzen.
Niks gaat van eigen met die temperaturen..
Auto's willen niet starten, tractor moet een paar uur ingeplugged staan voor dat die wil starten,
telefoon accu is snel leeg, alles wordt broos en breekt zonder enige moeite.

Het week begon echt ellendig met de dood van twee van onze dekstieren,
niet alleen een grote financieele schade post,
maar ook een schuld gevoel..
Die zijn in mijn wacht gestorven en dat is erg.
Ik weet dat ik niks had kunnen doen om het te volkomen, maar toch..

Door de kou willen alle dieren toch meer eten om warm te kunnen blijven.
Dus, mijn dagen zijn vooral gevuld met  het verstrekken van eten.
Dus, ga maar even een dagje mee voeren..

Ik begin bij de schapen.
Vandaag krijgen ze 8 balen.
Die ga ik dan halen uit de grote stapel achter in de wei.
Ik breng 3 balen per keer mee op de tractor, twee in de voorlader en een achter op.
Als die klaar staan, dan moet ik uit de tractor om de touw of de net wrap eraf te halen.
Dan, de balen weer optillen en over de hek neer zetten,
opletten dat ik geen schaap verplet als ik ze neer zet.


Als alle balen eroverheen zijn, dan stuur ik Lad om  de schapen uit de wei te halen.
De grote honden zet ik even vast aan een ketting.
De honden gaan vast en de schapen uit de wei,
zodat ik dan met de tractor de balen uit kan rollen.
ik wil niet over een schaap of hond rijden.

Ik gebruik de voorlader om dan de balen uit te rollen.
Als dat klaar is dan haalt Lad ze weer op en mogen de schapen de wei weer in om de te eten.
Als je goed kijkt dan kan je zien dat  Fena zich op een baal heeft geinstallerd..
 een warme plekje met uitkijk.

Daarna willen de paarden ook hooi..


En de koeien..

Lad zorgt dat de koeien niet uit de hek loopt als ik binnen rijdt en zorgt dat de koeien een beetje afstand houdt..


( Al deze foto's zijn genomen met mijn telefoon dus de qualiteit is laag..)

Deze week moest ik ook een paar hondered lammeren wegen,
en met de kou gaat dat ook stroef.
De hekken van de weegschaal zijn dan erg slom met open en dicht gaan,
 maar ook dat klusje  is weer gelukt.


Gister was ook de levende kerstspel in dorp,
en zoals altijd brachten wij de schapen naar dat gebeuren.
Dit is onze eens per jaar kerk bezoek...
Ik heb een gebedje gezegt en kaarsje aangestoken voor mensen die mij dierbaar zijn.



Onze dorpje doet veel aan kerstverlichting.
Onze hele hoofdstraat wordt verlicht.
Wij hebben geen mooi dorpje maar altijd rond de kerst is het een hele traktatie om nachts door dorp te rijden.

Vandaag, was weer koud,
maar de zon kwam eruit en ineens voelde alles toch warmer aan.
En dat doet mijn Afrikaanse zieltje toch goed.

 

Puppy Roxy besloot dat zij ook vandaag schapen hond is geworden.
Zij ging Lad helpen deze kerstspel schapen terug naar onze stal te brengen.


En zo kwam weer een week tot eind.
Een week vol spanning, stress, dode stieren, voeren,
  mooi momenten, kerst sfeer, leuke puppies, zon
maar vooral KOUD!

Fijne weekeind.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten