vrijdag 9 november 2012

Nadenken..zelf kennis..bucket list en losse gedachten

Tijdens de lange rit naar het zuiden, had ik natuurlijk veel tijd om na te denken.
Iets dat ik soms een beetje voorbij laat gaan door alle werk hier thuis, de kinderen, huishouden, dieren, hooi enz…
Maar nu had ik tijd,
met  alleen muziek, slechte wegen en mijn gedachten 
had ik uren over om "na te denken".

Ik heb een lijstje gemaakt.
Ik hou van lijstjes.
Het maakt mijn leven orderlijk.
Ik heb dan een gevoel dat ik kontrole heb over mijn leven als ik lijstjes maakt.
Maar diep in mijn eigen,
besef ik ook,
dat het  lijstjes maken maar schijn bedrieg is… er is geen order.
Maar goed, terug naar mijn lijst...
Sommige dingen dat op deze lijst staan wist ik wel over mijn eigen,
maar ooit is het goed om ze op te schrijven.. geeft iets meer helderheid.
 Andere dingen staan op mijn verlang lijstje... ( een "bucket list"mischien?)
En, de rest zijn niet samenhangende gedachten spinsels.


Deze hebben geen volg order, gewoon neergezet zoals ze,  vluchtig in en uit mijn hoofd komt en gaat…
  1. Ik wordt een beetje hyper van koffie.
    Ik weet niet of dat goed is voor mij.

  2. 1.       Ik luister naar mijn innerlijke stem/gedachten, en die heeft altijd veel te zeggen!Soms is het een positieve stemmetje en andere keren heeft het alleen maar negatieve inbreng.
    Soms heeft zij ook een te harde stem.
    Hier wordt ik  onzeker van. 


2.       Ik hou niet van winter autorijden.
Ik ben een schijtered..  vooral als  grote vrachtwagens voorbij komt razen.
Mijn schouders worden dan stijf en ik bijt dan op mijn al ‘te korte’ nagels.
Ik heb dan behoefte aan een massage, lekkere warme handen die de stress even weg werkt, en  lieve woordjes in mijn oor fluister
dat alles weer goed zal zijn...

3.       Ik hou ook niet van confrontatie.. maar ben ook weer te eigenwijs om mijn mond te houden.
Een maand geleden toen ik bij de locale gemeenteraads vergadering was; om te pleiten tegen de premie jacht op wolven hier binnen onze gemeente, moest ik echt een angst overwinnen. Ik vondt het erg moeilijk om in de zaal binnen te stappen, (waar meer dan 150 behoorlijk bose veeboeren waren die voor de premie jacht waren) en daar mijn verhaal te doen.  Ik durfde bijna niet te gaan.  Ik moest mijn eigen eraan toe zetten om dit te doen. Mijn stemmetje moest praten als brugman om mij te overtuigen dat ze mij in alle waarschijnlijkheid niet in de hoogste boom zou hangen...
Ik ben blij dat ik dat toch gedaan had, en ze hebben mij inderdaad niet in een boom gehangen,
 maar nog steeds, hou ik niet van confrontatie en mensen die hard tegen mij roep.

4.  Ik praat te veel.
Dus, moet ik een nieuwe mantra proberen:

5.       Ik mis een aantal mensen, ik denk dat dat ook heimwee is.
Zo zou ik weer dolgraag mijn jeugd, school vrienden willen zien, vragen hoe het met haar gaat.
Ik mis mijn moeder, die al een tijdje dood is.
Ik mis mijn vrienden in Nederland en Duitsland; die altijd klaar stond om mij een handje te helpen, advise te geven of een geintje uit te halen.
Die ook altijd een bakje koffie klaar had!
Mischien moet ik een weekje of 10 dagen terug naar NL , of Duitsland of Afrika,
om weer even “hoi”  te zeggen?
Het leven is te kort om dat niet te doen, toch?

5a. Mijn NL pasport is verlopen dus punt 5 wordt dan moeilijk.

6. Ik heb kluisenaar neigingen, zie punt 7.

7.      Ik zou graag een jaar lang een “sabbatical” willen doen.
Ik wil dolgraag een jaar lang heel afgelegen willen wonen, een berg hutje ergens. In dit jaar wil ik niet boeren, of mij zorgen maken over de hooi, huishouden, schapen en tractor. In dit jaar wil ik graag een boek schrijven, lezen, leven in en, genieten van de natuur.
In mijn dromen heb ik een aantal Sarplaninac honden bij mij, een collie, twee paarden  en een kat.  Maar mijn berghutje  moet wel voorzien zijn van een aantal gemakken, zoals een houtkachel, een vriezer, een douche, strommend water en een generator voor stroom.
Ik zou af en toe bezoek verwelkomen die een paar weken bij mij willen bivakeren, samen een beetje hout hakken, bessen zoeken, vissenvangen...
Ik denk de juiste wordt voor dit allemaal is een “mid life crises”…. Maar toch.
 Als ik terug denk toen ik kind was in Africa had ik dit zelfde verlangen, alleen toen speelde het  in Africa af,  en toen hoofde ik mij geen zorgen te maken over hout hakken.


8.       Ik vraag mij af wat levens geluk is?
Maar dat was een beetje te veel diep gang voor deze auto rit.

9.      
Ik ben verlegen, op mijn manier.

10.       Mensen/dieren die mij laat lachen (en glimlachen) doen mij goed. Mijn ziel wordt daar lichter van.
11.   Ik ken nu alle woorden van alle 6 CDs in onze grote truck nu uit mijn hoofd.
Ook al zing ik vals, als ik alleen ben, dan zing ik graag mee.

12.   Ieder keer als iemand mij een text berichje stuurt dan vindt ik dat reuze leuk.
Gaat mijn hart snelle van kloppen. Wie zal het zijn, wat willen ze?  iemand denkt aan mij tijdens deze tocht der tochten. Ik wordt hier blij van, ook al is het text alleen maar te vragen waar ik ben, hoe ver nog en of ik veilig thuis ben.
(Sommige mensen text mij over hoe het met hun pup gaat, en dat vindt ik ook wel leuk).

13.   Ik vondt het een overwinning dat ik levend thuis kwam,
en dat de truck en trailer nog in een stuk waren, na deze rit.
Gek, of mischien, te gek?
In kort, dat is een gedeelte van wat in mijn hoofd afspeelde tijdens dit  bijna twee dagen duurende lammeren weg breng expeditie.
 Laat maar weten wat in jou hoofd rond spookt als je alleen en in gevaarlijke omstandigheden ben...
Ik denk dat een normale person denkt “Shit”
Maar ik niet!


1 opmerking:

  1. Wat heerlijk om jouw gedachtenspinsels te mogen lezen! Je schrijft zo leuk, en wat een tijd heb je gehad tijdens deze lange rit, om zo na te kunnen denken. Wat ik erg grappig vond, je schrijft dat je teveel praat, maar je wil ook een kluizenaar zijn voor een jaartje. Tegenstrijdig, maar we te begrijpen. Praten als er mensen om je heen zijn, maar heerlijke rust als het kan.
    Vooral punt 13 vond ik wel fijn, dat je weer veilig thuis was!! In mijn hoofd spookt er momenteel alleen het moeten afstuderen dit jaar, alle gedachten komen terug op al het studeerwerk wat er nog ligt. Komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen