zaterdag 12 januari 2013

Januari Lammertijd


Lammertijd in de midden van een Kanadezen winter,
brengt specifieke problemen met zich mee.
Onze lammertijd begon op Kerst dag.
Het was min 30 toen.
Dat houdt in  dat wij dan ieder uur naar de stal gaat om te controleren.
Kers, vers, natte lammetjes kunnen niet zo goed tegen dat sort temperaturen.

Rond Oud en Nieuw is het weer ronduit zacht geworden.
Wat fijn voor ons (en de lammetjes).
Met zacht bedoel ik dan min 8-10 graden overdag en rond min 14 overnacht.
Nog fris, maar te doen.

De laste paar dagen is weer koud, onder min 20.
Maar de eind van de lammertijd  is nu  zicht.
Nog een 5 dagen denken wij, en dan zijn wij klaar met deze groep.
In April komt de volgende aflammergroep
en ook onze kalf tijd..
Deze lammertijd loopt best goed.
Alles wat levend geboren is leeft nog,
geen fles lammeren,
maar een lam moest wij verlossen,
geen bevroeren oren of staarten,
ooien doen het goed.
Dus, naar omstandigheden gaat het prima.
Maar, wij zou wel iets betere getallen willen zien.
 
Onze systeem in deze lammertijd is zo...
Alle drachtige schapen komen op stal, en liggen dan in een lekker diepe bed van stro.
Ze worden op stal gevoered en hebben balen hooi tot hun beschikking.
De ooein lammeren af in de grote  groeps hok.
Zo snel mogelijk, halen wij moeder en pas geboren lammetjes naar de verwarmde kisten.

Kers, vers lammetje

Hier kunnen de lammeren opdrogen,
hun eerste biest krijgen en een band krijgen met hun mama.

Wij zijn erg blij met deze kisten en ik weet dat dit de reden is waarom de lammeren het goed doen met  deze extreem temperaturen.
De kisten zijn van osb platen gemaakt, twee hokken per plaat.



Er loopt een pijp door alle kisten, en bij ieder hok zijn er gaten ingeboord.

In onze pomphuis en water verziening van het hele bedrijf,
staat een kachel,
en in dit ruimte stoken wij goed warm.
Uit de pomphuis trekken wij warme lucht  uit en met  kleine ventilatie fans,
blazen wij warme lucht in ieder kist.
Dit houdt de kisten net boven vries punt.
De warmte van de ooi, helpt ook om te zorgen dat het behaaglijk is.
In ieder kist is een gewoon lampje voor verlichten.
In twee kisten hebben wij extra warmte lampen,
vooral voor  hele kleine of zwakke lammeren dat meer warmte nodig hebben.
Als het erg koud is dan hebben wij een dichte deurtje voor ieder kist
 en voor een voorjaars aflammertijd,
hebben wij gaas deurtjes en dan staat het verwarmings systeem uit.

Na, een dag worden de lammeren geoornummered, gecastreert, geeent, geregistreert, staartjes krijgen een elastiek om, en ze worden met een nummer of letter gemerkt.
Als alles goed gaat, dan verhuizen ze uit de warme kisten naar een  hok met maximaal 20 ooien en hun lammeren.
Hier kunnen wij de lammeren en moeder nog goed in de gaten houden.
Hier leren de lammeren hun eigen moeder te kunnen vinden, voordat ze weer worden verhuisd naar de grote groeps hok van alle ooien en hun lammeren samen.
In dit groeps hok kunnen de lammeren binnen en buiten lopen, ze hebben en doorkruip voer hok ,
en de lammeren hebben een hele stel andere lammeren om mee te spelen.

Onze eigen routine is best zwaar.
Wij staan op tussen en 6 en 7 in de ochtend.
Roy maakt altijd ontbijt voor ons ( Super kind!!).
Eric controleert de schapen en gaat daarna naar zijn werk.
Ik verzorg de schapen en lammeren door de dag heen.
Na, 7 uur s'avonds doet Jess meestal een ronde in de stal om lammeren te controleren.
Vanaf 8 uur s'avonds draait Eric dienst.
Ik ga meestal rond 10 uur slapen.
Als hij tussen 12 en 1 naar bed gaat, dan begint mijn dienst.
Om 2 uur gaat mijn wekker.
Voor twee minuten blijf ik nog even liggen,
maar dan moet ik eruit.
Warm aan kleden en in de pikkie donker naar de stal lopen.
Onderweg geniet ik even van de stilte, de sterren hemel, vage noorde lichten of van de gejank van de coyotes.
Op stal  loop ik eerst een ronde om te kijken of er nieuwe lammetjes zijn.

Meestal wel, dus die breng ik dan samen met hun moeder naar de kisten.
Ik controleer de uier van de ooi en als het nodig is dan leg ik de lam aan om te zorgen dat hij zijn biest heeft gehad. Als die niet zo sterk is dan melk ik de moeder en geeft dat per fles of via een maag zonde aan de lammetje.
Dit eerste biest is van levens belang voor de lam!

Daarna, loop ik even langs alle andere groepen dieren op stal en kijkt of alles goed is.
Daarna, geef ik alle ooien in de kisten graan, hooi en water.

Meestal is het nu rond 3 uur.
Ik loop  weer een rondje tuusen de hoog drachtige ooien, voordat ik even naar binnen gaat.
Meestal maak ik even een bakje koffie en dan op de bank.
Hier kijk ik naar de nieuws, of ga even op facebook, soms ga ik alleen maar een beetje suffen.
Rond 4.15 ga ik  jas, muts, sjaal, wanten enz aan doen en wandel weer naar de stal.
Hier begint het  routine weer.
Als het werk klaar is dan kruip ik nog even mijn bed in voor  een uur slaap voordat de dag weer begint.
Nu, naar ruim drie weken, begin ik wel moe te worden.
Maar gelukkig is de eind een beetje in zicht.

Ook, heb ik wel op het laste moment toch hulp erbij gekrijgen.
Djoeke uit Maastricht, is hier een aantal weken om te helpen en dat is erg fijn.


Dus, al met al, gaat het wel goed.
Mag eigenlijk niet klagen,
              en dat doe ik ook niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten