zondag 13 januari 2013

Tractor probleempjes

Normaal gesproken schrijf ik meestal over onze ranch, de dieren, de honden, kids en het leven hier in Noord Alberta.
Maar, ik kon het niet laten om dit incident met jullie te delen...

Voor degene die ons kent,
of regelmatig onze verhalen op deze blog of op facebook leest,
weet dat Eric en ik een langduurig en regelmatig terugkerend strijd voert over onze autos, trucks, tractors, gator enz
Zo komt er verhaalen van trucks in de berm, of tractor rammen kapot, of aanhangers gekanteld, of wie vast gereden is in de sneeuw en zo gaat de lijst verder...

Vandaag is het weer mijn beurt om hier over te schrijven..haha

Eric en ik waren schapen aan het voeren.
Eric rij tractor en ik zorgde voor dat de schapen niet onder de wielen kwam.
Toen hij klaar was met voeren kwam, hij naar mij rijden.
Ik zwaaide even omdat ik een schaap had die niet helemaal lekker was en wou even overleggen wat met haar te doen.

Eric stopt de tractor naast mij.
Hij zit hoog in de cabine.
Ik sta op de grond naast de tractor.
Wij praten over de schaap.
Ik kijk naar links, naar de motor van de tractor.

In mijn alle rustigste, hulp dienst stem zeg ik..
" Eric, de tractor staat in de fik"
Hij antwoord " Nee, die staat niet in brand!"
Ik zeg (wederom in een kalm, beheerst stem) " Nou, de vlammen komen eruit"

Eric lanseert zich van de tractor en begint met zijn handschoenen de vuur uit te meppen.
Aangezien ik in kalm mode bent,
pak ik sneeuw en gooi dat op de motorblok.
Samen, krijgen wij de vuur uit met de sneeuw.

Ik loop naar de andere kant van de tractor en daar zijn grote dikke vlammen.
De paniek begint te komen bij mij,
dus weer samen sneeuw er tegen aan.
Maar deze vlammen waren groter en het wou niet snel uitgaan.

Eric kommandeert dat ik de halve kilometer naar huis moet rennen om de brandblusser te halen.

Tegen de tijd dat ik terug ben, was de vuur weer uit.
Eric kroop toen onder de tractor om de bodem plaat los te maken om zeker van te zijn dat het vuur uit was.

Gelukkig lijkt het allemaal wel mee te vallen.

Dit is echter niet de eerste keer dat wij met brandende voertuigen te maken heeft.
Een aantal jaren geleden  is zoiets ons ook voorgekomen..
en ja hoor, Eric rij..



Ik herinner mij dat wij een grote file had veroorzaakte
en kwam ook nog op de nieuws met deze ongevalletje.
Helaas, heb ik van het incident van vandaag geen fotografische bewijs..
wij waren te druk het vuur uit te doen om foto's te maken.

En,  hoe was jou zondag middag?


1 opmerking:

  1. Het is ook nooit saai bij jullie!!! Hoe kán het toch dat zo'n tractor ineens in de fik vliegt? En dan die eerste reactie van Eric, 'nee hoor, is geen brand'...... zou het in de naam zitten? Een aantal weken geleden stond onze gang helemaal vol rook en stinken dat het deed. Dat was onze droger, ik heb snel de stekker eruit getrokken, gelukkig waren er geen vlammen. 's Middags kwam mijn man thuis, óók een Eric en ik vertelde dat we bijna brand hadden, de droger was met kortsluiting. Zegt hij: 'nee, joh, dat is gewoon de waterdamp die van de droger af komt, maar wat stinkt het hier trouwens.......!!!!'. Wij hebben maar een nieuwe droger aangeschaft, die andere was al een oudje. Hoe gaat het dan met jullie tractor, je zegt dat er niet zoveel schade aan is, maar waarom vloog hij in de fik? En vlammen maken toch wel schade kijkt mij. Lijkt me onrustig rijden zeg.
    Mijn zondag kabbelde voort, hard aan de studie en verder niks. Maar als ik mag kiezen tussen brand en rustig kabbelen, kies ik in dit geval voor het kabbelen....... Bedankt weer voor het delen!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen